1 - 3 юли

Южен парк II - вход свободен
БРАНФОРД МАРСАЛИС КВАРТЕТ СЪС СПЕЦИАЛЕН ГОСТ КЪРТ ЕЛИНГ

Легендарният квартет на Бранфорд Марсалис ще бъде придружен от знаменития Кърт Елинг в една необикновена колаборация на музикални сили. Квартетът в състав Марсалис на саксофон, Джон Калдерацо на пиано, Ерик Ревис на бас и Джъстин Фокнър на барабани, много рядко кани други музиканти в лоното на тяхната телепатично свързана единица, а дълбоката джаз лексика на Елинг, гъвкавостта на техниката му и изключителната му интонация, ще й позволят да изпълни редица произведения по различен начин.

Вдъхновени от артистичното обещание на това велико сътрудничество, музикантите са допринесли с нови мелодии, които да изпълняват с този нов състав, поглеждайки отвъд The Great American Songbook. И въпреки че следва формата на стандартен джаз квартет с вокал, този проект между най-интензивната джаз група и един от легендарните джаз певци трябва да бъде всичко друго, но не и стандартно.

Бранфорд Марсалис и Кърт Елинг за албума Upward Spiral 2016

Не е тайна, че Бранфорд Марсалис квартет може да бъде неконтролируем по време на изпълнение. Саксофонистът Марсалис, пианистът Джоуи Калдерацо, басиста Ерик Ревис и барабаниста Джъстин Фокнър са дръзки личности със изявени мнения, еднакво интензивни и при музикални и словесен обмен. "В групата говорим за всякакви неща, много от които са негодни за печат," признава Марсалис. "Но също така имаме и сериозни музикални дебати." Един от тези разговори доведе до Upward spiral, новият албум със специален гост Кърт Елинг, който Marsalis Music издава с OKeh Records на 10 юни, 2016.

"Една от темите, които подхванахме е изборът на най-добрия певец, който да работи с нашата група", припомня си Марсалис. "Моят кандидат беше Кърт Елинг, защото той има най-гъвкавият глас, винаги пее вярно и е истински джаз музикант. Когато се срещнах с Кърт преди две години на конкурса на института Thelonious Monk, си поговорихме на бара дали да не направим съвместен запис."

"Бях се засичал с Бранфорд неколцина пъти по участия и винаги сме имали запомнящи се разговори," добавя Елинг. "Така че, когато той спомена да направим съвместен запис, аз казах "По всяко време."" Това, което се появява, след интензивна седмица на изпълнения и записи в Ню Орлиънс, е колекция, която съчетава преработени мелодии от Тhe American Songbook of Jazz, джаз стандарти, както и бъдещи класики от голям брой композитори.

Целта от самото начало беше да се създаде истинско партньорство. "Аз обикновено отхвърлям думата "сътрудничество", " признава Марсалис, "защото това предполага една трета нещо от това, което всеки от нас, бидейки сътрудник прави добре. Аз не се нуждая от сътрудник да прави това, което обикновено правя аз, нито пък Кърт се нуждае. Но този път, никой от нас нямаше да прави това, което правим обикновено. Целта тук, въпреки че той пее песни, беше да се подчертае гласът на Кърт като инструмент. "

Елинг бе повече от готов за предизвикателството. "Обичам да пея с яко забиваща банда," потвърждава той, "и съм прекарал толкова много време, опитвайки се да бъда отличен тенор. Откакто започнах в Чикаго, работейки с Вон Фрийман, Еди Джонсън и Ед Питърсън до по-скорошните изяви с Джоел Фрам и Хюстън Пърсън, винаги съм се старал да им бъде удобно до тенор вокал. Не исках бандата на Бранфорд да чувстват, че трябва да се съобразяват заради присъствието на певец. За мен беше много важно да съм част от четворката, където става въпрос за нови предизвикателства и яко свирене. Когато попитах Бранфорд какво да донеса около една седмица преди датата, той каза `Не се притеснявайте, ти имаш Нещото." Така че аз донесох Нещото."

Изборът на песни, подбирани в Ню Орлиънс по време на един уикенд и за три дни в студиата на центърът за музика Елис Марсалис се превърна в процес, в който всички пет музиканти имат участие. "Всеки в групата винаги е слушал всякакъв вид музика," подчертава Марсалис, "така че не е като да сме излязли да търсим вокални записи."

"Например, слушах песента на Оскар Браун Long as 'You're Living' в продължение на две години преди датата. Когато за първи път чух `Practical Arrangement' на Стинг, му се обадих и го помолих за схемата, защото исках да изпълня тази песен с квартета още преди идеята за запис с Кърт да се появи. Аз също избрах `Só Tinha де Ser Com Voce' на Жобим песен, която не се е изтъркала още. Казах на всички да изучат версията на Елис Реджина, защото исках нас да звучи автентично. Говорейки за по-новите песни, да направим `Blue Gardenia' беше моя идея, а Ерик първоначално предложи `From One Island' на Крис Уитли".

"В един момент Кърт каза, че е има твърде много меланхолия, така че предложих с`There's a Boat Dat's Leavin' Soon', защото обичам версията на Шърли Хорн. Но толкова много от красотата в живота е в меланхолията, така че съм сигурен, че моята публика е готова за това."

Елинг също допринесе с няколко идеи за партньорството. "По това време работех по някои трудни класически записи и бях доволен да не записвам мои песни" признава Марсалис,"но Джоуи показа на Кърт в Ню Орлиънс `Касандра' и Кърт поиска да напише текст и да я запише." Калдерацо написа музиката за "The Return (Upward Spiral)" и го изпрати до Елинг, който текст преди записа. Вокалът също така предложи класиката на Сони Ролинс "Doxy" с текст, който създаде Марк Мърфи; "West Virginia Rose", с музика и текст на пианиста Фред Хърш; и "Momma Said" като спонтанна импровизация и реакция на квартета на поемата на Калвин Форбс.

Две класически балади допълват колекцията. "Кърт е искал да направи `Blue Velvet, използвайки като отправна точка хитовата версия на Боби Винтън," припомня Марсалис. "Аз казах, че бих го написал, но Кърт отвърна: "Не, искам да звучим като призраци, с достатъчно техника, за да предадем посланието." Той също така искаше да направим дует, срещу което първоначално бях против, но опитахме I'm a Fool to Want You и той е беше прав. Когато имате певец, който може да обитава емоционалното пространство, нещата сработват."

Всяка песен от Upward Spiral потвърждава силните страни и на Квартета и на Елинг. "Никой в групата не трябваще да се адаптира допълнително, тъй като добрите музиканти могат да изпълняват много стилове музика," отбелязва Марсалис. "Ние сме напълно ангажирани един с друг, когато свирим, така че е лесно да се ангажираме с Кърт. Единствената адаптация беше в това да не се свирят дълги солови изпълнения, а ако по-малкото свирене правеше музиката да звучи по-добре, свирехме по-малко."

Елинг добавя, че "Mоето нещо е винаги около оформянето на това, как аз допринасям за визията и характера на групата, а квартетът е истинска работеща банда, която е едновременно и един невероятен лукс и невероятно важно за музиката. Те предоставиха всичко на сребърен поднос."

За Марсалис, Upward Spiral е в съответствие с музиката, записана от него преди това. "Моята философия на джаза е, че той трябва да бъде около силни мелодии и чудесен ритъм, всяка песен тук има мелодия, която може да запомните, която можете да пеете. Това не е джаз като тинк танк, където хората се вълнуват само от това да впечатлят всички, които са вече вътре в резервоара с деконструкцията и ре-хармонизация. Това е вид музика, която трябва да разшири нашата база и да се включат хора, които биха искали джаз, ако беше по-приятелски. От минутата, в която Кърт започна да пее с нас, всичко бе добре. "